Het hoofdmenu is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen van je website. Elke website bevat immers een menu. Wanneer je navigatiebalk niet goed is opgebouwd en de indeling van je menu niet klopt, is het voor je bezoekers onduidelijk hoe ze binnen je website kunnen navigeren en loop je potentiële klanten en inkomsten mis. In deze blog bespreken hoe je je hoofdmenu goed in kan delen en waar je nog meer op kan letten bij het aanpassen van je navigatiebalk.
Welke pagina’s moeten er altijd in je hoofdmenu staan
De navigatiebalk is één van de belangrijkste plekken op je website. Via het menu kunnen bezoekers de belangrijkste pagina’s op je website gemakkelijk bereiken en zien ze binnen no-time wat je hun kan bieden. Er zijn verschillende pagina’s die eigenlijk altijd voorkomen in een hoofdmenu. Hieronder zet ik ze voor je op een rijtje.
- De home pagina.
Als eerste voeg je natuurlijk de home pagina toe aan je hoofdmenu. Op deze manier kunnen mensen altijd terugkeren naar het beginpunt van je website, mochten ze het overzicht kwijtraken.
- Een pagina of menu-item voor je shop of diensten.
Je kan binnen dit item eventueel subpagina’s toevoegen. In het geval van diensten kan je bijvoorbeeld diensten in je menu zetten en 1:1 coaching, groepstrajecten en online cursussen daar als subpagina’s onder hangen.
- Een over pagina.
Op de over pagina staat allemaal belangrijke info over je onderneming. Waar sta jij voor en hoe kan je mensen helpen? Door deze pagina in je navigatiebalk op te nemen, geef je mensen de mogelijkheid om je verhaal en kernwaarden te lezen. Iets wat erg belangrijk is, omdat je ze wilt laten zien wat je te bieden hebt en hoe je ze kan helpen.
- De contact pagina.
Deze pagina kan eigenlijk niet missen in je hoofdmenu. Door het toevoegen van de contact pagina weten potientiële klanten direct hoe ze je kunnen bereiken en kunnen ze meer info of een traject aanvragen.
- Je blog of podcast.
Content creatie is één van de beste manieren om je bezoekers waarde te bieden en te werken aan je online zichtbaarheid. Omdat je natuurlijk wilt dat zoveel mogelijk mensen met je content in aanraking komen, is het een goed idee om deze onderdelen op te nemen in je menu.
- Voeg ten slotte eventueel een menu-item toe voor een freebie of het inplannen van een call.
Wanneer je een freebie of een (gratis) kennismakingsgesprek aanbiedt, is het een goed idee om ook deze pagina’s op te nemen in je menu. Geef deze pagina eventueel een andere kleur in het menu om ‘m extra op te laten vallen.
Wat is een logische menu opbouw?
In veel gevallen is het belangrijk om onderscheidend te zijn, maar in het geval van websites is het in sommige gevallen beter om te doen wat iedereen doet. Dit geldt ook voor de opbouw van je menu.
Ondanks dat je graag out of the box wilt denken kan je dat in dit geval beter niet doen. Je wilt dat je menu zo intuïtief en duidelijk mogelijk is voor je bezoekers. Wanneer je hierbij te veel afwijkt van het bekende, weten mensen niet meer waar ze moeten kijken en zullen ze ongetwijfeld afhaken.
Een goede menu indeling in een paar simpele stappen
Voeg niet teveel pagina’s toe aan je menu
Om te beginnen is het essentieel dat je niet teveel pagina’s in je navigatiebalk propt. In dit geval gaat het gezegde less is more goed op. Hoe minder pagina’s, hoe duidelijker je menu is. Houdt de richtlijn voor maximaal 6/7 items in je menu aan. Kijk hierbij goed welke pagina’s essentieel zijn.
Je kan natuurlijk wel gebruik maken van submenu’s. In dat geval valt het hoofditem van het submenu onder de 6/7 items.
Even een voorbeeld ter verduidelijking. Wanneer je een webshop hebt vallen natuurlijk niet alle productcategorieën onder het maximaal aantal menu-items. Je voegt alle productcategorieën dan namelijk samen onder shop. Shop geldt dan wel als een menu onderdeel.
Het gaat bij het aantal van max 6/7 onderdelen dus om de pagina’s die je altijd direct in het menu ziet staan.
Bepaal de volgorde van de pagina’s
Orden de pagina’s die je aan je menu toe wilt voegen vervolgens in een logische volgorde. Van belangrijk naar minder belangrijk. Houdt hierbij het doel van je website voor ogen. Kijk ook wat een logische opbouw is. Over het algemeen staat de contact pagina vaak ergens achteraan en de shop/diensten meer vooraan.
Het design van je menu finetunen
Nu de indeling van je menu klopt is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle andere onderdelen kloppen en op de juiste plek staan. Houdt rekening met de volgende dingen.
- Het logo staat altijd links.
De standaard navigatiebalk bevat een logo aan de linkerkant en de pagina’s aan de rechterkant. Het logo linkt daarnaast ook altijd terug naar de homepagina. Je kan het logo eventueel ook in het midden van de navigatiebalk plaatsen.
- Voeg liever geen social media iconen toe aan je navigatiebalk.
Door het gebruik van social media iconen, leidt je bezoekers direct weg van je website. En voor je het weet hebben ze uren op instagram gescrolld en zijn ze jouw website vergeten. Natuurlijk wil je je social media kanalen wel linken vanaf je website, maar dit kan je beter in je footer doen.
Extra tip: Zorg voor duidelijkheid in je navigatiebalk
Zorg altijd voor duidelijkheid. Het kan heel verleidelijk zijn, maar maak liever geen gebruik van fancy termen, zoals bijvoorbeeld dagboek of magazine ipv blog. Natuurlijk kan dit wel wanneer dit bij je bedrijf past. Maar houdt er rekening mee dat het voor verwarring kan zorgen onder je bezoekers.
Je wilt het liefst dat je menu zo duidelijk mogelijk is, zodat bezoekers direct weten waar ze kunnen vinden wat ze zoeken. Gemiddeld brengen mensen maar 15 seconden door op een website. In die tijd moet jij ervoor zorgen dat je een indruk achter laat. Bezoekers zullen je website scannen om zo informatie te verzamelen, wanneer ze deze informatie niet uit je menu halen zullen ze je website verlaten.