Hoe gebruik je kopteksten voor je SEO?

Hoe gebruik je kopteksten voor je SEO?

Wanneer je bezig bent met het creëren van content en het schrijven van blogs krijg je er onvermijdelijk mee te maken. Kopteksten. Deze onderdelen van je tekst, ook wel headings genoemd kunnen best overweldigend zijn. Er zijn namelijk verschillende soorten kopteksten die je kan gebruiken in je teksten. Maar welke kopteksten gebruik je op welk moment? En hoe gebruik je kopteksten voor je SEO en zorg je ervoor dat je headings bijdragen aan een betere vindbaarheid van je website?

Wat zijn kopteksten

Kopteksten zijn eigenlijk een soort titels of tussenkopjes. Je gebruikt ze om je tekst op te delen in verschillende onderdelen. Wanneer je een blog schrijft is de titel van je blog een koptekst en je tussenkopjes ook.

Er zijn 6 verschillende formaten die je kan gebruiken voor je heading: h1, h2, h3, h4, h5 en h6. H1 is het grootst en bij h6 zijn de letters het kleinst. Omdat er zoveel verschillende formaten zijn, kan het best verwarrend zijn wanneer je welke heading moet gebruiken.

Veelgemaakte fout bij het gebruik van kopteksten voor je SEO

Veel mensen gebruiken de verschillende formaten enkel voor de gewenste grootte van hun koptekst. Wanneer ze een grotere tekst willen gebruiken ze h1, willen ze een kleinere tekst dan gebruiken ze bijvoorbeeld h3.

Concreet kan dit zijn dat je een blog schrijft, de titel is h1, je wilt de tussenkopjes ook een koptekst maken, maar vind h2 te groot, daarom kies je voor h3.

Maar dit is dus niet goed voor je SEO, waarom niet?

De structuur van je website

Google scant je website en moet op een bepaalde manier informatie verzamelen. Kopteksten helpen hierbij. Om je website goed te kunnen indexeren is het belangrijk dat de hiërarchie van je headings klopt. Anders kunnen zoekmachines veel minder informatie verzamelen, waardoor je vervolgens lager wordt gerankt.

Wat is de juiste manier om kopteksten voor je SEO te gebruiken?

Het is belangrijk dat je de kopteksten altijd opeenvolgend gebruikt. Dat wil zeggen h1 is de titel. Vervolgens gebruik je h2 tags. Zelf gebruik ik deze altijd voor tussenkopjes, je kan dit ook vergelijken met de hoofdstukken in een boek. Vervolgens wil je misschien je hoofdstukken ook opdelen in kleinere stukjes. Daarvoor gebruik je h3. Wil je de h3 stukjes nog verder opdelen dan gebruik je h4 tags enz.

Het is dus belangrijk dat je een heading enkel gebruikt na dezelfde soort of de soort daarboven. H3 gebruik je bijvoorbeeld je enkel na een andere h3 tag of na een h2 tag. Maar NOOIT na een h1 tag of h4 tag.

Voor blogs gebruik ik altijd h2 als tussenkopjes, wanneer ik deze stukjes nog verder op wil delen gebruik ik h3. De structuur van een blog kan er dan als volgt uit zien:

  • <h1>Website afbeeldingen comprimeren met Photoshop</h1>
    • <h2>Wat heb je nodig</h2>
    • <h2>Hoe kan je een afbeelding voor je website optimaliseren met Photoshop?<h2>
      • <h3>Stap 1: De afbeelding(en) openen</h3>
      • <h3>Stap 2: Het comprimeren van de afbeelding</h3>
      • <h3>Stap 3: Het formaat aanpassen</h3>
      • <h3>Stap 4: De titel van de afbeelding veranderen</h3>
      • <h3>Stap 5: Het programma afsluiten</h3>
    • <h2>Belangrijk om te weten</h2>

Maar ik vind het formaat van de headings te groot

Nu heb je natuurlijk nog niet het probleem opgelost dat je het formaat van de tussenkopjes wellicht veel te groot is. Gelukkig is dat heel gemakkelijk aan te passen. In de volgende blog lees je hoe je het formaat van je kopteksten gemakkelijk kan veranderen.

Ontwerp helemaal zelf je huisstijl in één dag

Leer een kleurenpalet samenstellen, lettertypes uitkiezen en combineren, je logo ontwerpen en nog veel meer. Download nu de gratis gids en start direct!

Bedankt voor je download! Je kan de gids binnen enkele minuten in je mailbox verwachten.