Je eigen bedrijf opbouwen, waar start je?

Je eigen bedrijf opbouwen, waar begin je?

Na lang wikken en wegen heb je eindelijk besloten om voor jezelf te beginnen. Je kruipt vol goede moed achter je computer, maar dan … Waar moet je eigenlijk beginnen? Wanneer je net je eigen onderneming start, kan het erg overweldigend en onduidelijk zijn. Maar gelukkig is het helemaal niet zo ingewikkeld als je denkt. In deze blog gaan we stap voor stap doornemen hoe je de eerste stappen in je eigen bedrijf kan zetten.

Stap 1: Je business idee: welk probleem los je op en voor wie (je ideale klant)

Wanneer je je eigen bedrijf begint is de allereerste stap het creëren van een business idee. Dat kan je allemaal erg ingewikkeld maken, maar dat hoeft eigenlijk helemaal niet.

Wanneer je nog niet precies weet wat je zou willen doen kan je een idee bedenken vanuit je hobby’s of passie. Wat vind jij onwijs leuk om te doen waarmee je anderen zou kunnen helpen? Je kan hierin best breed denken. Ben jij bijvoorbeeld graag buiten in de natuur en houd je je graag bezig met de verschillende soorten insecten en hun manier van leven? Dan zou je dit als uitgangspunt voor je business kunnen nemen.

Daarnaast kan je kijken naar de gebieden waar je al veel kennis hebt. Welke dingen gaan jou enorm gemakkelijk af? Ook dit zou je kunnen verwerken in een business model.

Welk probleem zou je op kunnen lossen met dit bedrijf? Wie is jouw ideale klant en waar lopen zij tegenaan? Zo kan je je bijvoorbeeld focussen op studenten die graag meer willen weten over de natuur in de stad. Hoe specifieker je doelgroep, hoe gemakkelijker het wordt om ze persoonlijk aan te kunnen spreken en je content hierop af te stemmen.

Stap 2: Je producten, wat ga je verkopen en op welke manier (digitaal of fysiek)

Wanneer je je ideale klant en business idee helder hebt, kan je gaan kijken welke producten je wilt verkopen.

Je kan alle producten indelen in een aantal categorieën. Zo zou je fysieke producten aan kunnen bieden, één op één kunnen werken of enkel digitale producten kunnen verkopen.

Het voordeel van digitale producten is dat je gemakkelijker op kan schalen en daarnaast veel vrijheid voor jezelf op kan bouwen. Je creëert je product één keer en kan het vervolgens vaker verkopen. Daarom heeft dit verdienmodel altijd mijn voorkeur.

Maar kijk hierin zeker wat jou leuk lijkt. Je zou natuurlijk ook voor een combinatie van de verschillende producten kunnen kiezen.

Wanneer je weet in welke vorm je je kennis aan wilt bieden, kan je kijken in wat voor product je het kan gieten. Ook hier is het weer belangrijk om de pijnpunten van je klanten in gedachten te houden. Kan jij ze een goede oplossing aanbieden in de vorm van een product?

Stap 3: Je plan, hoe ga je je bedrijf zichtbaar maken?

Kies één content platform en ga daarop all-in. Laat je focus niet teveel verspreiden. Ik zou er zelf altijd voor kiezen om sowieso een duurzaam platform voor de lange termijn te kiezen (dat wil zeggen dat je content niet naar de achtergrond verdwijnt, maar altijd kan blijven ranken) en deze eventueel te combineren met een social media kanaal als instagram, tiktok oid. Om een publiek op te bouwen.

Duurzame platformen zijn onder andere: SEO/blog op je eigen website, Pinterest, Youtube, of een podcast.

Andere vluchtigere kanalen zijn onder andere: Instagram, Facebook en TikTok

Zelf kies ik er momenteel voor om me te focussen op mijn blog en deze blogs door te plaatsen op Pinterest.

Via het door jou gekozen kanaal kan je een publiek op gaan bouwen en bezoekers aan gaan trekken. Het is belangrijk om content te creëren die de pijnpunten van je klanten benoemt of het verlangen naar je product (indirect) vergroot. Focus je hierbij niet enkel op het direct verkopen van je producten, maar deel ook waarde die met je producten te maken heeft.

Stap 4: Waar ga je je producten verkopen?

Vervolgens kan je gaan bepalen hoe je je product zou willen verkopen. Dat kan via Social media, je eigen website of een ander platform. Ik zal zelf aanraden om via je eigen website te verkopen, zo heb je altijd zelf controle over je klantenstroom en ben je niet afhankelijk van een algoritme. Maar je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om gebruik te maken van een platform zoals Etsy, dit kan ook zeker goed werken.

Stap 5: Breng je branding op orde.

Wanneer je een duidelijk beeld hebt van je bedrijf en je doelgroep, kan je beginnen aan je branding. Dit houdt in dat je de kleuren, lettertypes en stijl van je bedrijf gaat bepalen en een logo creëert. Het is belangrijk om dit te hebben staan als basis, maar het is zeker niet het belangrijkste onderdeel. Zorg dat je het hebt staan en houdt het in het begin vooral heel gemakkelijk en simpel.

Focus je daarna zo snel mogelijk op het creëren van content, je producten, je marketing en andere taken die impact maken. Dit zijn namelijk de taken die je bedrijf uiteindelijk het meest helpen groeien.

Loop je vast met je branding en wil je het zo snel mogelijk op orde hebben? Met de gratis huisstijl gids heb je binnen één dag de perfecte huisstijl voor je onderneming ontworpen.

Stap 6: Zorg voor een website of open je shop op een ander platform.

Je hebt je business plan, een product idee en een toffe branding. Dan is het nu tijd om een platform te creëren waar mensen je product kunnen kopen. Start met het bouwen van je eigen website of open je shop op een ander platform. Houd dit zo simpel mogelijk.

In deze blog lees je wat je allemaal nodig hebt als je je eigen WordPress website gaat bouwen.

Stap 7: Creëer je product.

Een van de belangrijkste stappen, creëer je product. Laat mensen eventueel in de tussentijd al weten waar je mee bezig bent. Je zou je product zelfs al als pre-order kunnen verkopen.

Het kan een goed idee om van tevoren te vragen of er interesse is in je product en onderzoek te doen. Dit kan je veel tijd en moeite besparen. Maar je kan natuurlijk ook gewoon aan de slag gaan en uitproberen of het aanslaat.

Stap 8: Plaats je product online en blijf ondertussen werken aan je marketing en zichtbaarheid.

Dan is het eindelijk tijd om je product online te zetten en te gaan verkopen. Blijf ondertussen werken aan je marketing en zichtbaarheid om je klantenstroom te vergroten. En stuur gedurende het proces bij als je tegen bepaalde dingen aanloopt. Zo kan je je business steeds verder finetunen en optimaliseren.

Wanneer je deze stappen volgt moet het helemaal goedkomen. Misschien voel je je nu wat overweldigd, maar wanneer je elke dag een stapje blijft zetten, zul je zien dat je, voordat je het weet, flink aan je bedrijf hebt gebouwd. Je kan in het begin natuurlijk ook een uurtje per dag aan je eigen onderneming besteden, zo blijft het behapbaar en bouw je ondertussen toch aan je dromen.

Ik weet dat jij dit kan.

Veel liefs, Babette

Ontwerp helemaal zelf je huisstijl in één dag

Leer een kleurenpalet samenstellen, lettertypes uitkiezen en combineren, je logo ontwerpen en nog veel meer. Download nu de gratis gids en start direct!

Bedankt voor je download! Je kan de gids binnen enkele minuten in je mailbox verwachten.