Je hebt er vast al eens van gehoord. Een niche. Wanneer je je eigen bedrijf start krijg je er ongetwijfeld mee te maken. Je hoort veel verschillende adviezen. Kan je beter voor een bredere doelgroep kiezen of is het niet erg om voor een kleine niche te kiezen? In deze blog deel ik mijn visie hierop.
Wat is een niche?
Een niche is als het ware jouw doelgroep. De mensen die je met je bedrijf aan wilt spreken. Je niche kan heel breed zijn of juist heel specifiek.
Stel voor dat je kleurboeken verkoopt. Dan kan je allerlei soorten kleurboeken aanbieden, maar je zou je ook enkel kunnen focussen op kinderen. En je kan daarin zelfs nog een stapje verder gaan en alleen educatieve kleurboeken aanbieden. En zelfs daarin zijn er nog subniches te vinden, denk maar aan educatieve kleurboeken met een prinsessenthema of alleen op het gebied van rekenen.
Je ziet dus dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn.
Met een kleinere niche spreek je precies de juiste mensen aan
Als we bovenstaand voorbeeld er nog even bij pakken. Zie je dat de doelgroep steeds een beetje specifieker wordt. Op het gebied van branding is dat super fijn.
Het is veel makkelijker om een grote groep mensen in de doelgroep voor educatieve kleurboeken op rekengebied specifiek aan te spreken. Dan iedereen die een kleurboek wilt kopen.
Dit lijkt misschien een beetje tegenstrijdig. Want de bredere doelgroep bevat toch veel meer mensen?
Maar bekijk het eens vanuit je eigen standpunt. Stel voor dat je op zoek bent naar een kleurboek met rekenthema voor je kinderen. Er zijn 2 websites te vinden. Eén website biedt duizenden kleurboeken aan in verschillende thema’s, de focus is erg verspreid.
De andere website heeft een aantal kleurboeken op het gebied van rekenen, benoemt precies de punten waar je tegenaan loopt en heeft ook nog eens super handige tips die je direct toe kan passen. Waar zou jij het kleurboek kopen?
Waarschijnlijk bij de tweede webshop. Deze site past precies bij jouw pijnpunten, spreekt je enorm aan en is exact wat je nodig hebt.
Wanneer je iedereen aan wilt spreken, spreek je niemand aan
Als je probeert om iedereen te helpen is je focus over het algemeen zo verspreid, dat je niemand écht aanspreekt. De pijnpunten verschillen en je kan niet iedereen dezelfde oplossingen aanbieden.
Hierdoor help je veel minder mensen, dan je eigenlijk zo kunnen helpen. Super zonde natuurlijk! Helemaal als je bedenkt dat het verkleinen van je niche dit probleem op zou kunnen lossen.
Maar ik wil niet in een hokje worden geplaatst
Dat hoeft ook niet. Je kiest helemaal zelf hoe groot of klein je je niche wilt maken. Maar ik zou je adviseren om heel specifiek te starten, dan kan je je niche later altijd nog wat uitbreiden.