Wanneer je linkjes in je blog verwerkt is het handig om met een aantal dingen extra rekening te houden. Bijvoorbeeld of de link follow of nofollow moet zijn. Deze termen kunnen je misschien wat angst in boezemen, want wat betekenen ze in hemelsnaam? Gelukkig is het verschil tussen follow en nofollow linkjes heel simpel. En na het lezen van deze blog is het gebruik van deze instellingen een fluitje van een cent.
Het gebruik van linkjes
Linkjes op je website kunnen bijdragen aan een betere SEO, oftewel een betere online vindbaarheid. Wanneer links je tekst verduidelijken en je bezoekers gemakkelijk van meer informatie voorzien, wordt je content direct een stuk waardevoller en is het navigeren binnen je website gemakkelijker. Je kan binnen het gebruik van hyperlinks onderscheidt maken tussen interne en externe links. Maar ook tussen follow en nofollow.
Wat zijn follow en nofollow linkjes
Heel simpel gezegd zijn follow links normale links. Deze moeten worden geïndexeerd door google en hebben dus een toegevoegde waarde voor je SEO.
Nofollow links zijn links die niet door google moeten worden geïndexeerd. Follow draagt dus bij aan je online vindbaarheid en je linkbuilding, maar nofollow niet perse.
Wanneer gebruik je follow links?
Follow linkjes gebruik je eigenlijk altijd wanneer je naar je eigen pagina’s linkt of wanneer je een andere website linkt die niet gesponsord is of waar je geen commissie voor ontvangt. Alle links zijn standaard follow links, hier hoef je verder niets voor te doen.
Concreet ziet de HTML-code voor een follow link er als volgt uit:
<a href=”https://www.voorbeeld.nl”>Link tekst</a>
Wanneer gebruik je nofollow links?
Nofollow linkjes gebruik je wanneer de links die je gebruikt commercieel zijn. Dit kan het geval zijn wanneer het een samenwerking betreft en je geld ontvangt wanneer mensen een product aanschaffen via deze link. Bijvoorbeeld in het geval van een affiliate link. Deze links mag je dan niet gebruiken voor linkbuilding en je zet de indexatie daarom uit.
Doe je dit niet dan heb je kans dat google je hierop afstraft en je website eventueel een penalty geeft, je website wordt dan (tijdelijk) niet weergegeven in zoekmachines.
Het instellen van nofollow links
Gelukkig is het instellen van een nofollow link erg gemakkelijk. Gebruik je de link in een blog dan kan je met een schuifje de indexatie uitzetten. Gebruik je de URL op andere plekken op je website dan kan je een klein stukje code toevoegen. Schrik niet, dit is heel simpel.
Een link nofollow maken in de WordPress editor
Om een link nofollow te maken in de WordPress editor, selecteer je de gelinkte tekst in zet je de instelling voor een nofollow link aan dmv een schuifknop.
Een link nofollow maken in Divi
Om een link nofollow te maken in Divi, gaan we een klein stukje code toevoegen. Dit doen we binnen de zogenaamde ‘rel’ tag. Helemaal aan het begin van deze tag, dus na rel=”, plak je de tekst ‘nofollow’.
Een link nofollow maken in de WordPress editor voor widgets
Om een link binnen een widget nofollow te maken, werk je op dezelfde manier als in de Divi builder. Ook hier voeg je de tekst ‘nofollow’ toe aan de ‘rel’ tag.