Zo voeg je een pop up formulier toe in Divi

Zo voeg je een pop up formulier toe in Divi

Ik heb het al eerder gehad over het belang van een e-maillijst en in de vorige blog heb je kunnen lezen hoe je een inline opt-in formulier toevoegt aan je website. Dit is een goede manier om het formulier te verwerken in je content en op een subtiele manier onder de aandacht te brengen. Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om gebruik te maken van een pop up. Het toevoegen van een pop up kan heel makkelijk in Divi.

Hoe je een pop up formulier toevoegt aan je wordpress website met Divi thema lees je in deze blog.

Waarom kiezen voor een pop up op je website in plaats van een inline opt-in formulier?

Een inline opt-in is iets minder opvallend dan een pop up. Dit kan in je voordeel werken wanneer je je aanbod op een subtiele manier onder de aandacht wilt brengen. Bijvoorbeeld aan het einde van een blogpost. Maar wellicht wil je je website bezoekers snel en duidelijk laten weten dat je een gratis aanbod of een kortingscode voor ze hebt. In zo’n geval kan je een pop up gebruiken.

Welke elementen moet een opt-in bevatten?

Het is belangrijk dat je pop up opt-in duidelijke informatie bevat. Zo moeten bezoekers weten waar ze zich voor inschrijven en wat ze daarvoor terugkrijgen, bijvoorbeeld een freebie of een kortingscode. In het geval van een pop up is het echter wel belangrijk dat je het beknopt houdt en iemand direct bij de eerste zin overtuigt. De meeste mensen hebben namelijk de neiging om deze direct weg te klikken.

Hoe voeg je een pop up toe aan je Divi website?

Wanneer je gebruik maakt van het Divi thema krijg je automatisch ook een licentie voor de andere producten van elegant themes. Waaronder ook een plugin voor het maken van pop ups. Daarom gaan we gebruik maken van de Bloom plugin om de pop up toe te voegen aan je wordpress website. Het werkt als volgt.

Download de plugin op de website van Elegant themes. Ga hiervoor naar je account en klik op product downloads. Download vervolgens de plugin door op de knop te klikken.

Ga dan terug naar je website en klik in je dashboard op plugins > nieuwe plugin. Klik op plugin uploaden. Kies daarna het bestand dat je eerder hebt gedownload en klik op nu installeren. Klik daarna op plugin activeren om de installatie af te ronden.

Ga vervolgens in je wordpress dashboard, aan de linkerkant in het menu naar Bloom. En voeg een nieuwe pop up toe.

Je opt in instellen in de Bloom plugin

Nadat je een nieuwe opt in hebt toegevoegd, opent er een scherm met meerdere instellingen. We lopen ze even één voor één door.

De basis instellingen

Als eerste kies je de soort opt-in die je aan wilt maken. In dit geval is dit een pop-up of een fly-in formulier. Het verschil is dat een pop-up over de pagina in beeld popt, een fly in komt onderin de hoek in beeld.

Daarna kies je een naam voor je pop up, deze is voor je eigen administratie en wordt niet getoond aan bezoekers. Houdt deze dus helder en duidelijk voor jezelf. Verder kan je hier je emailprogramma koppelen. Ten slotte kies ik er voor om Include IP-Adress uit te zetten.

Klik op Next, om naar de volgende pagina te gaan.

Het design aanpassen en teksten veranderen

Daarna is het tijd om een design te kiezen. Kies een template dat je aanspreekt, weet dat je later de mogelijkheid hebt om het nog verder aan te passen aan jouw wensen.

Daarna kan je de tekst en opmaak van je pop up in gaan stellen. Als eerste vul je de titel in die je aan je bezoekers wilt tonen. Vervolgens kan je in het vak onder optin message een extra tekst toevoegen.

Onder image settings kan je een afbeelding uploaden en instellen op welke plek je deze wilt tonen. Het kan handig zijn om de afbeelding te verbergen op mobiel, zodat de tekst duidelijk in beeld blijft staan en mensen niet enkel een afbeelding zien en wegklikken.

Vervolgens kan je de kleur van de achtergrond, de lettertypes en het design van de rand van je pop up aanpassen. En onder form setup kan je de tekst van de velden van je formulier en de opmaak van het formulier onderaan je pop up aanpassen.

Onder form styling kan je het design van het formulier nog verder customizen en de kleuren van de knop en achtergrond veranderen. Daarna kan je de rand tussen het eerste gedeelte van je pop-up en het formulier aanpassen. Je kan deze bijvoorbeeld rond laten lopen in plaats van recht.

Pas ten slotte de voettekst aan. Het is belangrijk om hier te vermelden dat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Vertel hier wat ze kunnen verwachten. Bijvoorbeeld dat ze maandelijks een mailtje ontvangen met updates en tips.

Daarna kan je de tekst invoeren die wordt getoond, als mensen zich hebben ingeschreven. Let op! Maak je gebruik van een bedankpagina, dan gaan we die op een later moment koppelen.

Klik op next om naar de volgende pagina te gaan.

Waar wil je het formulier laten verschijnen?

Je kan nu instellen wanneer je het formulier weer wilt geven. Eerst kan je de trigger instellen, wil je bijvoorbeeld dat de pop up verschijnt na een bepaalde tijd, of na scrollen? Vink hier de trigger van jouw keuze aan. Na het aanvinken kan je deze optie verder instellen.

Stel vervolgens in op welke pagina’s de pop-up wordt getoond. Zo is het niet handig om je gratis freebie aan te bieden als iemand net een product wilt kopen of in het afreken proces zit. Je wilt dan immers zo min mogelijk afleiding creëren. Zelf kies ik ervoor om een pop-up enkel op blog pagina’s te tonen.

Ten slotte kan je ook de categorieën waar je de pop up wilt tonen aanvinken. En pagina’s of posts toevoegen of juist uitsluiten. Klik daarna op next om naar de laatste pagina met instellingen te gaan.

Een bedankpagina instellen voor je pop up

Ten slotte kan je ervoor kiezen om je bezoekers na inschrijving door te verwijzen naar een bedankpagina. Hier kan je eventueel een aanbod doen, een download plaatsen of extra informatie geven.

Wil je enkel een tekst tonen dat de inschrijving is gelukt? Kies dan voor succes message.

Wil je gebruik maken van een bedankpagina? Kies dan voor redirect to URL en voer de URL van de pagina in.

Je statistieken bekijken en pop ups beheren in Bloom

Om de statistieken van je pop up te bekijken kan je in je dashboard de Bloom plugin openen (op dezelfde manier als uitgelegd aan het begin van de blog). Vervolgens kan je hier zien hoe vaak de pop up is getoond, hoe veel mensen zich hebben aangemeld (conversion) en hoe hoog het percentage is dat zich heeft ingeschreven (conversion rate).

Daarnaast kan je hier ook een A/B test opzetten, een formulier deactiveren, kopiëren, verwijderen of bewerken.

Wil je weten hoe je je emailcampagne opzet binnen mailerlite? Klik dan hier voor de blog.

Heb je geen divi dan kan je ook een opt in pop up maken in mailerlite en deze toevoegen aan je website

Ontwerp helemaal zelf je huisstijl in één dag

Leer een kleurenpalet samenstellen, lettertypes uitkiezen en combineren, je logo ontwerpen en nog veel meer. Download nu de gratis gids en start direct!

Bedankt voor je download! Je kan de gids binnen enkele minuten in je mailbox verwachten.